11 mar
2015

Zijn omega-3-supplementen goed voor de hersenen?

foto bij artikel Zijn omega-3-supplementen goed voor de hersenen?

Door u gekozen

Omega-3-supplementen worden verkocht om veroudering van de hersenen en dementie tegen te gaan. Werken ze ook?

Wat is hierover geweten?

Omega-3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste zijn alfalinoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). EPA en DHA zitten vooral in vette vis (haring, makreel, sardines, zalm,...), schaal- en schelpdieren, terwijl ALA voorkomt in walnoten en bepaalde oliën, zoals raapzaad-, lijnzaad- en sojaolie.

Omega-3-vetzuren zijn belangrijk voor hart en bloedvaten en noodzakelijk voor het goed functioneren van de hersenen. Belangrijk is ook de verhouding omega-6-/omega-3-vetzuren. Wanneer deze verhouding groter is dan 5/1, dan komt de beschikbaarheid van omega-3-vetzuren in het gedrang (beide vetzuren treden namelijk in competitie voor bepaalde enzymatische reacties op moleculair niveau). Omega-6-vetzuren zitten vooral in vetten en oliën en daarvan krijgt de gemiddelde Westerse mens net te veel binnen, waardoor de verhouding omega-6/omega-3 in de Vlaamse bevolking schommelt rond 8. Bovendien eten veel mensen te weinig vette vis, ALA-bevattende oliën of walnoten. Een goed uitgebalanceerd dieet kan daar zeker aan verhelpen, maar omega-3-supplementen kunnen hier eveneens nuttig zijn. Ze worden specifiek aanbevolen om veroudering van de hersenen tegen te gaan. Diverse studies bevestigen inderdaad een verbeterd functioneren van de hersenen bij oudere volwassenen.

Bron

(1) http://www.gezondheidenwetenschap.be/onderwerpen

Hoe kunnen we dit interpreteren?

Het Westers dieet bevat veel te veel omega-6-vetzuren en te weinig omega-3. Met ongezonde voedingsgewoonten loop je inderdaad het risico om over te weinig omega-3-vetzuren te beschikken. Er zijn aanwijzingen dat een laag gehalte aan omega-3 in de hersenen de cognitieve achteruitgang (geheugen, concentratie,...) bespoedigt en dat voldoende omega-3 deze processen net vertraagt. Stellen dat je met omega-3-supplementen dementie kan voorkomen, of het risico vermindert, is niet aangetoond (2). Een goede balans omega-6/omega-3 helpt echter wel cognitieve functies beter te bewaren in de ouder wordende populatie, zo wordt bevestigd door degelijk wetenschappelijk onderzoek (3,4).

Het is daarom niet onverstandig om toe te zien op voldoende toevoer van omega-3-vetzuren: ofwel via de voeding (1 keer per week vette vis, walnoten, raapzaad-, lijnzaad- of sojaolie,...) ofwel via consumptie van omega-3-verrijkte producten of omega-3-supplementen.

Conclusie

Er zijn degelijke wetenschappelijke aanwijzingen dat omega-3-vetzuren inderdaad veroudering van de hersenen (geheugen, concentratie) tegengaan.

Referenties

(2) Fotuhi M, Mohassel P, Yaffe K. Fish consumption, long-chain omega-3 fatty acids and risk of cognitive decline or Alzheimer disease. Nature Clinical Practice Neurology 2009;5:140-45

(3) Witte AV, Kerti L, Henrike M et al. Long-chain omega-3 fatty acids improve brain function and structure in older adults. Cerebral Cortex 2014;24(11):3059-3068

(4) Denis I, Potier B, Vancassel S, Heberden c, Lavaille M. Omega-3 fatty acids and brain resistance to ageing and stress: body of evidence and possible mechanisms. Ageing Research Reviews 2013;12:579-594

klokje bij datum van publicatie verschenen op 11/03/2015 | Cebam | geschreven door Marleen Finoulst