Cebam Verschenen op 19/07/2017

In het nieuws

De vereniging van Amerikaanse cardiologen waarschuwt dat een ongezond dieet waaruit je vlees schrapt nog steeds een ongezond dieet is.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Amerikaanse onderzoekers brachten gegevens van drie grote studies bij gezondheidswerkers samen: 73.710 vrouwen tussen 30 en 55 jaar, 92.329 vrouwen tussen 25 en 42 jaar en 43.259 mannen tussen 40 en 75 jaar. Bij aanvang had niemand van de deelnemers een hartziekte, beroerte of kanker gehad. Alle deelnemers vulden om de 2 tot 4 jaar een uitgebreide vragenlijst in over hun eetgewoonten. In de huidige studie werden de personen die hoofdzakelijk plantaardig aten geselecteerd en op basis van hun eetgewoonten in 3 categorieën ondergebracht: mensen die zo veel mogelijk plantaardig aten maar niet alle dierlijke producten (melk, eieren) uitsloten; mensen die de voorkeur gaven aan ‘gezond’ plantaardig eten zoals volgraan, fruit en groenten; mensen die plantaardig aten maar de geraffineerde granen en suikers niet meden. Tijdens de ruim 10 jaar durende opvolgperiode overleden 8.631 personen aan een hartziekte. Mensen die een gezond en overwegend vegetarisch dieet volgden, met veel groenten, fruit, vollegraanproducten, noten en olie, liepen minder risico op hartziekten, terwijl diegenen die overwegend plantaardig aten, maar met vaker geraffineerde producten (witte rijst, pasta, granen), koeken, snoep, frieten, … net vaker hart- en vaatziekten ontwikkelden.

De onderzoekers besluiten dat vlees van het menu schrappen, maar verder ongezonde plantaardige producten eten, geen enkel gezondheidsvoordeel biedt. Integendeel. Vegetarische voeding is alleen gunstig voor de gezondheid als je kiest voor gezonde plantaardige producten.

Bron

(1) Satija A, Bhupathiraju SN, Spiegelman D, et al. Healthful and Unhealthful Plant-Based Diets and the Risk of Coronary Heart Disease in U.S. Adults. Journal of the American College of Cardiology. Published online June 17 2017

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Koeken, chips, frieten, gesuikerde ontbijtgranen, … kan je allemaal beschouwen als plantaardige producten en dus vegetarische voeding, maar gezond zijn ze uiteraard niet. Wie gezond wil eten, of dat nu volledig plantaardig is of met af en toe een stuk vlees, kiest best voor vollegraanproducten, veel groenten en fruit, olie in plaats van boter en weinig geraffineerde of industrieel bereide producten.

Deze studie toont aan dat mensen die overwegend plantaardig eten, maar ook heel wat ongezonde producten verorberen, niet minder risico lopen op hartziekten.

Conclusie

Vlees van het menu schrappen en verder ongezond eten klinkt vegetarisch, maar is niet gezond. Wie gezond vegetarisch wil eten, moet ook gezonde plantaardige producten kiezen: volle granen, groenten, fruit, noten, olie, .... Af en toe een stuk vlees of vis gaat dit gunstige effect niet tenietdoen. Het is de overvloed aan ongezonde rommel (pizza, koeken, chips, frieten, vette sauzen, …) die meer doorweegt op de gezondheid. De cijfers uit deze nieuwe studie bevestigen dit ook.

Referenties

http://www.nhs.uk/news/2017/07July/Pages/Some-types-of-vegetarian-diet-can-raise-heart-disease-risk.aspx

Vond je dit artikel nuttig?

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief