Cebam Verschenen op 26/07/2017

In het nieuws

Wie tijd koopt voor zichzelf door bijvoorbeeld een poetsvrouw in te huren of eten te bestellen, wordt daar gelukkiger van. Dat blijkt uit nieuw internationaal onderzoek.

Factcheck

Wie meer tijd heeft om dingen te doen die hij of zij graag doet, is een tevredener mens, besluit deze internationale studie. Of je nu miljonair bent, of een gemiddeld inkomen hebt, heeft daar amper invloed op. Wie niet graag poetst en een poetshulp inschakelt, heeft vanzelf meer tijd om leuke dingen te doen. Wie niet graag kookt, vindt het ook plezieriger om uit te eten.

Lees verder »

Waar komt dit nieuws vandaan?

In de Verenigde Staten, Canada, Nederland en Denemarken werden in totaal 6.271 mensen bevraagd om het effect te bestuderen van ‘vrije tijd kopen’ en tevredenheid (1). Tijd kan je bijvoorbeeld kopen wanneer je taken uitbesteedt die je zelf niet graag doet. Dat kan door poetshulp in te schakelen, op restaurant te gaan, een tuinman in te huren of naar de carwash te gaan in plaats van je wagen zelf te wassen. In het kader van dit onderzoek werd ook een kleine experimentele studie opgezet bij 60 Canadese voltijds werkende volwassenen. Ze kregen één weekend 30 dollar, waarmee ze iets materieels mochten kopen (bijv. kledij, wijn, …) en het volgende weekend 30 euro, waarmee ze tijd konden uitsparen (naar de carwash gaan i.p.v. de wagen zelf wassen). Deze groep werd op het einde van het weekend opgebeld om te polsen naar hun tevredenheid en humeur. Mensen die geld hadden uitgegeven aan iets waarmee ze tijd besparen, voelden zich op het einde van het weekend iets beter dan mensen die met datzelfde bedrag iets gekocht hadden. Bij de analyse van de enquête werd rekening gehouden met een aantal beïnvloedende factoren, waaronder inkomen, werkuren per week, leeftijd, burgerlijke staat, thuiswonende kinderen of niet.

De resultaten tonen dat mensen die, onafhankelijk van hun inkomen, geld uitgeven door dingen uit te besteden, over het algemeen iets tevredener zijn dan mensen die dat niet doen. De onderzoekers concluderen dat meer tijd hebben om dingen te doen die je graag doet, een mens tevredener maakt.

Bron

(1) Whillans AV, Dunn EW, Smeets P, et al. Buying time promotes happiness. PNAS. Published online June 24 2017

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

De conclusie is niet ophefmakend: hoe meer je kan doen wat je graag doet, hoe tevredener je bent. Het gaat ook over veel meer dan het inschakelen van poetshulp, zoals de titels in de media suggereren. Voor mensen die zelf niet graag koken, kan het gaan over op restaurant gaan. Wie niet graag in de tuin werkt, voelt zich beter met een tuinier.

De enquête heeft een aantal sterke beperkingen: ze polste niet naar jobtevredenheid, geluk in de relatie, noch naar gezondheid: factoren die waarschijnlijk een grotere impact hebben op het algemene geluksgevoel dan het al dan niet inschakelen van poets- of andere hulp. Ook werd slechts op één moment gevraagd naar het gevoel van tevredenheid, terwijl dit sterk kan wisselen naargelang de omstandigheden.

Verder was het onderzoek misschien gebaat met een controlegroep, die de zaken die de onderzoeksgroep uitbesteedde (poetsen, koken, ...) wel zelf deed. Op die manier kon men het effect van uitgespaarde tijd (onderzoeksgroep) vergelijken met het effect van uitgespaard geld (controlegroep), en het gevoel van tevredenheid (onderzoeksgroep) met dat van voldoening (controlegroep).

Conclusie

Wie meer tijd heeft om dingen te doen die hij of zij graag doet, is een tevredener mens, besluit deze internationale studie. Of je nu miljonair bent, of een gemiddeld inkomen hebt, heeft daar amper invloed op. Wie niet graag poetst en een poetshulp inschakelt, heeft vanzelf meer tijd om leuke dingen te doen. Wie niet graag kookt, vindt het ook plezieriger om uit te eten.

Referenties

http://www.nhs.uk/news/2017/07July/Pages/Buying-time-and-not-just-things-may-increase-life-satisfaction.aspx

Vond je dit artikel nuttig?
Content overnemen van Gezondheid en Wetenschap

Gezondheid en Wetenschap heeft het alleenrecht op de meeste gepubliceerde content. Onze artikels mogen dus niet overgenomen worden zonder onze schriftelijke toestemming.

Interesse in onze content? Neem contact op via info@gezondheidenwetenschap.be.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief