Cebam Verschenen op 08/03/2019

In het nieuws

Wat tijd in de openlucht en in het groen spenderen maakt dat je gezondheid snel wat opgekrikt kan worden. Heel snel zelfs, want uit een nieuwe studie van de University of Alabama blijkt dat amper twintig minuten al kunnen volstaan.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Een studie gepubliceerd in het International Journal of Environmental Health Research in januari 2019 onderzocht of je je gelukkiger voelt na een bezoek aan een stadspark (1). 94 mensen deden mee aan deze studie. Voor hun bezoek aan het park vulden ze een vragenlijst in over gelukkig zijn en zich goed voelen. Het ging om een vragenlijst die het mogelijk maakt levenskwaliteit uit te drukken op een schaal van 1 tot 15. De meeste deelnemers bezochten het park in juni, op verschillende tijdstippen van de dag. Sommige op weekenddagen en andere in de week. De onderzoekers bepaalden niet hoe lang het bezoek in het park moest duren en wat ze daar verondersteld werden te doen. Dat mochten de deelnemers zelf bepalen. 

Op de vragenlijst na een bezoek aan het park haalde 59,6% van de deelnemers een hogere score op de vragenlijst, terwijl 40,4% geen enkele verbetering vertoonde. Van diegenen die zich beter voelden na het parkbezoek was de verbetering beperkt: 13,8% haalde een 1-punt hogere score op de geluksschaal en 45,7% iets meer dan 1 punt. Na grondige analyse van de resultaten besloten de onderzoekers dat de meerderheid van de deelnemers zich na minimaal 20 minuten verblijf in een stadspark iets beter voelt, onafhankelijk van de activiteit: sporten, wandelen of een boek lezen op een bank.

Bron

(1)Yuen H, Jenkins G. Factors associated with changes in subjective well-being immediately after urban park visit. International Journal of Environmental Health Research. 2019;:1-12.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Deze studie is een observationele studie. Dit is een soort studie die vaak wordt gebruikt om een mogelijk verband te onderzoeken tussen een blootstelling aan iets (in dit geval een bezoek aan het park) en een resultaat (in dit geval zich goed voelen), zonder dat de studie kan aantonen dat het ene volgt uit het andere.

Verder is het aantal deelnemers aan de lage kant en voelt slechts een beperkte meerderheid zich na het parkbezoek beter. Bovendien is de verbetering erg bescheiden. De onderzoekers gingen niet na of het moment van de dag of de week, noch het seizoen de score beïnvloedde. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je vrolijker wordt van een parkbezoek op een zondagnamiddag in de lente en minder vrolijk op een kille herfstdag tegen de avond. Ook was er geen controlegroep in deze studie. Een controlegroep zou in dit geval een groep zijn die niet in een park gaat vertoeven, maar gewoon in de stad.

Een recent overzichtsonderzoek over de impact van verblijven in de natuur op het welzijn van deelnemers, en waarin wel 6 studies met een controlegroep werden opgenomen, bevestigt dat vertoeven in de natuur wel degelijk een gunstige invloed heeft op het mentale welzijn (2).

Conclusie

Onderzoekers stellen vast dat mensen die minstens 20 minuten in een park vertoeven zich ietsje beter gaan voelen. Of het ene met het andere te maken heeft kan deze studie niet aantonen: daarvoor waren er te veel beperkingen. Toch weten we uit ander en beter onderzoek dat verblijven in de natuur ontspant en ontstresst.

Referenties

(2)Beyongsang O et al. Health and well-being benefits of spending time in forests: systematic review; Environmental Health and Preventive Medicine2017;22:71

Hou je hoofd fit!

We hollen continu van het ene naar het andere. Het gevolg: stress. Om dat te vermijden is rust heel belangrijk. Waar, wat, hoe? Het antwoord ligt misschien om je hoek. Tijd doorbrengen in de natuur is goed voor lichaam én geest. Een groene omgeving helpt om te ontstressen en geeft je een positief gevoel. Even vertoeven in een park is dus ideaal. Zo sla je zelfs meerdere vliegen in één klap. Misschien ontmoet je andere mensen die net als jij het groen opzoeken. Goed voor een babbel. En bovendien nodigt een groen kader uit om meer te bewegen. Zoek dus gerust af en toe dat bankje op.

Meer tips voor een fitter hoofd >> www.fitinjehoofd.be 

Meer tips over gezond bewegen >> https://www.gezondleven.be/themas/beweging-sedentair-gedrag/bewegingsdriehoek  

Vond je dit artikel nuttig?

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief