Patrick Mullie Verschenen op 10/06/2020

Bewering

Volgens een Amerikaanse studie zijn bananen heel geschikt om voor, tijdens en na het hardlopen te eten. Ze zitten, afhankelijk van hoe rijp ze zijn, vol met een mengeling van verschillende soorten koolhydraten en zijn licht verteerbaar. Sportvoeding bij uitstek! Klopt dit?

Factcheck

Onderzoekers gingen na of bananen eten voor duursporten voordelen had, vergeleken met suikerwater en met gewoon water. Het bloedsuikergehalte van de deelnemers lag hoger nadat ze bananen aten en suikerwater dronken. Ze presteerden ook 5% beter. Er was eigenlijk geen tot weinig verschil tussen de bananen en het suikerwater.

Lees verder »

Waar komt dit nieuws vandaan?

Amerikaanse onderzoekers gingen na of bananen een goede energiebron zijn voor duursporters. Bananen zitten vol koolhydraten. Die zijn belangrijk als energiebron voor de spieren tijdens het duursporten.

Opzet

Het onderzoek vond plaats in vier sessies met telkens twee weken tussen. De onderzoekers gaven twintig deelnemers tijdens de sessies bananen, suikerwater (6 g suiker per 100 ml water), en gewoon water als controle. Na elke testperiode moesten de deelnemers 75 km fietsen.

Onderzoeken

Tijdens de inspanning gingen de onderzoekers het verbruik aan zuurstof na. Daardoor hadden ze een idee hadden van hoeveel energie de deelnemers verbruikten. Na de inspanning namen de onderzoekers bloedstalen. Ze onderzochten daarin de ontstekingsmechanismes in het bloed. Dergelijke ontstekingen kunnen tijdens het sporten ontstaan door de spieren te belasten.

Resultaten

Het bloedsuikergehalte van de deelnemers was hoger na bananen en suikerwater vergeleken met water. Er waren ook minder ontstekingsreacties in het lichaam. Voor bepaalde ontstekingswaarden was er een zeer klein voordeel voor bananen vergeleken met het suikerwater. Zowel bij het suikerwater als de bananen presteerden de deelnemers ongeveer 5% beter dan bij het water.

De onderzoekers besluiten dat bananen voordelig zijn voor en na duursporten. Enerzijds geven ze het lichaam energie, anderzijds zwakken ze de ontstekingsreacties af die veroorzaakt worden door het sporten.

Bron

1. Nieman DC, Gillitt ND, Sha W, et. Metabolic recovery from heavy exertion following banana compared to sugar beverage or water only ingestion: A randomized, crossover trial. PLoS One. 2018;13(3):e0194843. Published 2018 Mar 22

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Deze interventiestudie heeft een groot nadeel. Ze gebeurde niet ‘blind’. Met andere woorden, zowel de onderzoekers als de deelnemers wisten wanneer ze bananen kregen en wanneer niet. Dit kan de resultaten beïnvloeden. Voeg daarbij toe dat de studie betaald werd door een bedrijf dat fruit (en dus ook bananen) verkoopt en we komen in een gevoelige situatie terecht: in welke mate wordt het gezondheidseffect van bananen meer benadrukt, zeker vergeleken met het suikerwater?

Koolhydraten

De studie toont aan dat sporters die koolhydraten eten of drinken voor en tijdens het sporten, beter presteren. Er was echter geen tot weinig verschil tussen de bananen en het suikerwater. Na de bananen hadden de deelnemers wel een vol gevoel in de maag. Dat kan nadelig zijn tijdens het duursporten.

Rijpe bananen

Onrijpe bananen bevatten veel zetmeel. Wanneer ze rijpen, wordt dit omgezet in glucosemoleculen. Die moleculen worden sneller door het lichaam opgenomen. Het is dus beter om rijpere bananen te eten voor het sporten. Een banaan weegt gemiddeld 150 g, bevat ongeveer 135 calorieën (kcal) en heeft ongeveer 30 g koolhydraten.

Conclusie

Onderzoekers gingen na of bananen eten voor duursporten voordelen had, vergeleken met suikerwater en met gewoon water. Het bloedsuikergehalte van de deelnemers lag hoger nadat ze bananen aten en suikerwater dronken. Ze presteerden ook 5% beter. Er was eigenlijk geen tot weinig verschil tussen de bananen en het suikerwater.

Vond je dit artikel nuttig?

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief