Patrick Mullie Verschenen op 19/10/2018

In het nieuws

Voor elk uur dat kinderen tv kijken of op internet surfen, stijgt de consumptie van junkfood met gemiddeld 20%, melden Britse onderzoekers.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Onderzoekers in Engeland gingen na of tv kijken en surfen een invloed hebben op de consumptie van junkfood bij kinderen. Junkfood zijn voedingsmiddelen rijk aan vet, zout en toegevoegde suiker. Ze registreerden bij 2.471 kinderen (van 7 tot 11 jaar) het aantal uren tv kijken en surfen, alsook wat ze aten en dronken, het aantal uren fysieke activiteit, het lichaamsgewicht en de lengte. Gemiddeld besteedden de kinderen 22 uren per week aan tv kijken en 16 uren per week aan surfen.

Opmerkelijk was dat voor elk uur tv kijken de kans met 20% steeg dat kinderen vroegen naar het voedingsmiddel dat ze gezien hadden in een reclamespot en dat ze gesuikerde frisdranken dronken. De consumptie van zoete snacks steeg ook met 16%. Voor elk uur surfen op internet steeg de vraag naar het voedingsmiddel van een online reclame met 19%, de consumptie van gesuikerde frisdranken met 9% en van zoete snacks met 12%. Kinderen die per dag 3 uren of meer tv keken, hadden een 59% hoger risico op overgewicht. Voor surfen bedroeg deze risicostijging 79%. 

Bron

(1) See it, want it, buy it, eat it: How food advertising is associated with unhealthy eating behaviours in 7 – 11 year old children. Emma Boyland, Rosa Whalen, Paul Christiansen, Lauren McGale, Jay Duckworth, Jason Halford, Malcolm Clark, Gillian Rosenberg, Jyotsna Vohra. 2018.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Het Cancer Research UK, dat dit onderzoek leidde, is een van de grootste organisaties ter wereld dat als doel heeft kanker door onderzoek te bestrijden. Ze steunen het wetenschappelijk werk van meer dan 4.000 wetenschappers, artsen en paramedici. Onderzoek naar de relatie tussen eetgewoonten en reclame beperkte zicht tot nu toe tot tv kijken. Deze studie is interessant omdat ook het eetgedrag in functie van internetgebruik werd onderzocht.

In België regelt de Belgian Pledge de reclame gericht aan kinderen hoofdzakelijk voor televisiereclame en sinds vorig jaar ook voor de sociale media. Met dit zelfregulerend initiatief nemen vrijwillig deelnemende voedingsbedrijven duidelijke engagementen op rond reclame naar kinderen jonger dan 12 jaar. Deze maatregel zou enerzijds moeten verplicht worden door de overheid, en anderzijds nog verder dienen uitgebreid te worden naar het internet.

Conclusie

Jongeren worden niet alleen vaker blootgesteld aan reclame voor ongezonde producten op televisie. De voedingsindustrie gebruikt ook het internet en sociale media om reclameboodschappen te verspreiden. Een algemene reglementering van deze boodschappen naar jongeren dringt zich op.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief