Marleen Finoulst Verschenen op 07/07/2014

In het nieuws

Een Facebook-onderzoek naar emoties van gebruikers heeft veel emotie losgemaakt. De onderzoekers sleutelden aan de newsfeed van bijna 700.000 gebruikers om te onderzoeken of emoties gemanipuleerd kunnen worden.

Factcheck

Dit onderzoek zegt weinig over de wijze waarop Facebook-gebruikers elkaars emoties beïnvloeden. Belangrijker is wellicht dat gebruikers van de sociale netwerksite door dit onderzoek beseffen dat alles wat ze op Facebook schrijven, door de organisatie kan gebruikt en/of geëxploiteerd worden.

Lees verder »

Waar komt dit nieuws vandaan?

Wanneer iedereen in je omgeving vrolijk doet, word je daar zelf ook goed gezind van. Dat is bekend. Amerikaanse onderzoekers wilden weten of goed en slecht humeur ook ‘besmettelijk’ zijn via sociale media, zoals Facebook. Om dat te doen, manipuleerden ze de nieuwsberichten van Facebookvrienden van 689.003 Engelstalige FB-gebruikers (1). Bij die willekeurig gekozen groep deden ze volgende twee experimenten. Zonder het te weten werden in het eerste experiment een aantal berichtjes met een positieve emotionele context onzichtbaar gemaakt. In een tweede experiment deed men het omgekeerde: het aantal berichten van FB-vrienden met een negatieve emotionele boodschap werden onzichtbaar maken. Vervolgens werd gekeken hoeveel negatieve en positieve berichten de gevolgde groepen zelf postten. Diegenen die vooral negatieve berichten binnenkregen, waren geneigd om zelf ook meer negatieve berichtjes te posten. Daartegenover was de groep die vooral positieve nieuwtjes te lezen kreeg, geneigd om zelf ook meer positieve berichtjes op Facebook te zetten. Het ging om een zeer klein, maar significant verschil. De onderzoekers besluiten dat mensen elkaars humeur via Facebook kunnen beïnvloeden in de daaropvolgende dagen.

Bron

(1) Kramer ADI, Guillory JE, Hancock JT. Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks. PNAS. Published online June 17 2014

Hoe moet je dit nieuws interpreteren?

De studie zorgde voor veel ophef, omdat newsfeeds van gebruikers ongevraagd gelezen en gemanipuleerd werden in deze experimenten. De onderzoekers reageerden dat Facebook een privé-initiatief is en aangeeft dat gegevens hiervoor kunnen gebruikt worden. Ze zijn hun boekje hier inderdaad niet te buiten gegaan.

Dat je net iets meer positieve respectievelijk negatieve berichten of Facebook schrijft, als je er zelf meer positieve respectievelijk negatieve leest, betekent nog niet dat je daardoor beter of slechter gehumeurd wordt. Je kan moeilijk vrolijk reageren op een negatief emotioneel bericht van een vriend (bv. Mijn hond is overreden), maar dat betekent nog niet dat dat jouw humeur verandert. Eerder dat je medelijden toont.

Een andere bedenking is dat recent onderzoek (2) door kinderartsen net het omgekeerde heeft aangetoond, namelijk dat adolescenten net ongelukkiger worden van alle vrolijke berichten op Facebook: dat zou de indruk wekken dat anderen allemaal een geweldig leven hebben, terwijl jij dat niet hebt. 

Conclusie

Dit onderzoek zegt weinig over de wijze waarop Facebook-gebruikers elkaars emoties beïnvloeden. Belangrijker is wellicht dat gebruikers van de sociale netwerksite door dit onderzoek beseffen dat alles wat ze op Facebook schrijven, door de organisatie kan gebruikt en/of geëxploiteerd worden.

Referenties

http://www.nhs.uk/news/2014/07July/Pages/Facebook-study-guided-users-emotions.aspx

(2)Facebook Depression? Social Networking Site Use and Depression in Older Adolescents Journal of Adolescent Health 2012;52:128-130.

Vond je dit artikel nuttig?
Content overnemen van Gezondheid en Wetenschap

Gezondheid en Wetenschap heeft het alleenrecht op de meeste gepubliceerde content. Onze artikels mogen dus niet overgenomen worden zonder onze schriftelijke toestemming.

Interesse in onze content? Neem contact op via info@gezondheidenwetenschap.be.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief