Patrick Mullie Verschenen op 29/03/2021

Bewering

Sojabonen en voedingsmiddelen op basis van sojabonen verhogen het risico op borstkanker bij vrouwen niet. Nochtans raden sommige artsen deze voedingsmiddelen af, om je kans op borstkanker te verlagen. Hoe zit dat juist?

Factcheck

In sojabonen zitten plantaardige oestrogenen. Hoewel sommigen denken dat die hormoongevoelige borstkankers zouden kunnen stimuleren bij vrouwen, verhogen sojabonen je kans op borstkanker niet. Dat blijkt uit de wetenschappelijke literatuur: borstkankers komen niet vaker voor bij vrouwen die dagelijks sojabonen eten. Sojabonen onder verschillende vormen zijn geschikt om in een gezonde voeding regelmatig vlees te vervangen.

Lees verder »

Waar komt dit nieuws vandaan?

Sojabonen bevatten vrouwelijke hormonen of plantaardige oestrogenen, die we isoflavonen noemen. Deze isoflavonen zouden het aantal hormoongevoelige borstkankers bij vrouwen kunnen verhogen.

Onderzoekers gingen na of regelmatig sojabonen eten het risico op borstkanker kan verhogen bij vrouwen (1). Daarvoor voerden ze een literatuurstudie uit. In totaal vonden de wetenschappers 23 cohortstudies uitgevoerd bij 330.826 vrouwen. Bij dergelijke cohortstudies volgen onderzoekers de deelnemers gedurende jaren, en houden ze de gevallen van kanker nauwkeurig bij. Nadien brengen ze de kankers in verband met de voeding die bij de start van de studie geregistreerd werd.

Uit de literatuurstudie bleek dat:

  • het regelmatig vervangen van dierlijke eiwitten uit vlees door plantaardige soja-eiwitten samenging met:
    • een daling van 12% van de sterfte door kanker;
    • een daling van 15% van de sterfte door hartziekten.
  • de sterfte door borstkanker daalde met 12% voor elke 5 gram soja-eiwit die de vrouwen consumeerden.

De onderzoekers konden regelmatig soja-eiwit eten dus niet linken aan (borst)kanker en hartziekten.

Bron

(1) Nachvak SM, Moradi S, Anjom-Shoae J, et al. Soy, Soy Isoflavones, and Protein Intake in Relation to Mortality from All Causes, Cancers, and Cardiovascular Diseases: A Systematic Review and Dose-Response Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies. J Acad Nutr Diet. 2019 Sep;119(9):1483-1500.e17.

Hoe moet je dit nieuws interpreteren?

Sojabonen bestaan uit:

  • 38% plantaardige eiwitten;
  • 17% vetten;
  • 26% koolhydraten;
  • 10% water.

Sojabonen zijn eveneens een rijke bron aan vitamines en mineralen. De vetten aanwezig in sojabonen zijn gezonde, onverzadigde vetten, die beter zijn om hart- en vaatziekten te voorkomen dan verzadigde vetzuren.

Er zijn dus geen wetenschappelijke argumenten om sojabonen te weren uit je voeding omdat ze je risico op borstkanker zouden verhogen (2). Voedingsmiddelen op basis van sojabonen zijn gezond, en je kan ze zonder gevaar regelmatig ter vervanging van vlees eten (3).

Er worden verschillende voedingsmiddelen op basis van sojabonen verkocht:

  • sojadrinks met verschillende smaken, die verrijkt worden met calcium;
  • sojasauzen;
  • yoghurt- en roomachtige bereidingen;
  • desserten met vele smaken, die dan uiteraard meer calorieën bevatten;
  • vleesvervangers zoals tofoe (gestremde sojamelk) en tempé (gefermenteerde sojabonen).

In winkels vind je ook edamame-bonen: dit zijn jonge sojabonen die in Aziatische gerechten passen. Sojascheuten hebben niets te maken met sojabonen: ze komen van de ontkiemde mung- of katjang-bonen, en hebben andere voedingseigenschappen.

Conclusie

In sojabonen zitten plantaardige oestrogenen. Hoewel sommigen denken dat die hormoongevoelige borstkankers zouden kunnen stimuleren bij vrouwen, verhogen sojabonen je kans op borstkanker niet. Dat blijkt uit de wetenschappelijke literatuur: borstkankers komen niet vaker voor bij vrouwen die dagelijks sojabonen eten. Sojabonen onder verschillende vormen zijn geschikt om in een gezonde voeding regelmatig vlees te vervangen.

Referenties
Gerelateerde nieuwsberichten
Vond je dit artikel nuttig?

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief