Cebam Verschenen op 07/11/2017

In het nieuws

Het medicinale drankje Souvenaid van Danone/Nutricia kan voortschrijdende alzheimer niet tegenhouden, in tegenstelling tot wat de fabrikant beweert. Dat blijkt uit een nieuwe vergelijkende studie.

Factcheck

De flesjes Souvenaid van Danone/Nutricia worden verkocht om de progressie van de ziekte van Alzheimer af te remmen. Internationaal onderzoek toont nu dat deze mix van yoghurtdrank, vitaminen en mineralen geen enkel effect heeft op het voortschrijden van de ziekte. Weggegooid geld dus.

Lees verder »

Waar komt dit nieuws vandaan?

Danone/Nutricia lanceerde enkele jaren geleden Souvenaid®, een yoghurtachtig drankje met toevoeging van een gepatenteerde mix van vitamines en mineralen, dat zou helpen om alzheimerdementie tegen te gaan. De producent was bereid om het drankje grondig te laten onderzoeken en zo geschiedde. Een internationale onderzoeksgroep zetten een studie op (1), gefinancierd door de Europese Unie, waaraan 311 mensen tussen 55 en 85 jaar deelnamen met beginnende tekens van dementie (lichte geheugenproblemen en lichte veranderingen op een hersenscan die wijzen op de eerste fase van dementie). Ze kregen dagelijks ofwel Souvenaid, ofwel een melkdrankje met een gelijkaardige smaak, gedurende twee jaar. Zowel bij de start van het onderzoek als op 6, 12 en 24 maanden werd een hele batterij neuropsychologische tests afgenomen en werden hersenscans gemaakt. Doel was nagaan of de groep die dagelijks Souvenaid gedronken had minder achteruitgegaan was na twee jaar. De onderzoekers vonden helaas geen duidelijk verschil tussen beide groepen.

Bron

(1) Soininen H, Solomon A, Visser PJ, et al. 24-month intervention with a specific multinutrient in people with prodromal Alzheimer's disease (LipiDiDiet): a randomised, double-blind, controlled trialThe Lancet Neurology. Published online October 30 2017

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Deze goed uitgevoerde studie vindt geen effect van Souvenaid op de evolutie van beginnende dementie over een periode van twee jaar. Wel scoorden de mensen in de Souvenaid-groep iets beter op de geheugentests en bleken ook de hersenafwijkingen iets minder ver gevorderd na twee jaar, maar die verschillen zijn erg miniem.

Souvenaid kost ongeveer 80 euro voor 20 flesjes. Ze worden aanbevolen ‘in het beginstadium van alzheimerdementie’, maar hebben dus geen enkel effect. 

Conclusie

De flesjes Souvenaid van Danone/Nutricia worden verkocht om de progressie van de ziekte van Alzheimer af te remmen. Internationaal onderzoek toont nu dat deze mix van yoghurtdrank, vitaminen en mineralen geen enkel effect heeft op het voortschrijden van de ziekte. Weggegooid geld dus.

Referenties

https://www.nhs.uk/news/neurology/nutrient-drink-alzheimers-has-disappointing-result-trial/

Vond je dit artikel nuttig?
Content overnemen van Gezondheid en Wetenschap

Gezondheid en Wetenschap heeft het alleenrecht op de meeste gepubliceerde content. Onze artikels mogen dus niet overgenomen worden zonder onze schriftelijke toestemming.

Interesse in onze content? Neem contact op via info@gezondheidenwetenschap.be.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief