08 jan
2018

Een kritische analyse van gezondheidsberichten in de media

Zijn tomaten goed voor je longen?

foto bij artikel Zijn tomaten goed voor je longen?

In het nieuws

Ben je gestopt met roken en wil je je longen weer in topconditie krijgen? Eet dan vooral tomaten en appelen. Of toch niet?

Waar komt dit nieuws vandaan?

Naarmate we ouder worden, gaat onze longfunctie achteruit. De snelheid waarmee dit gebeurt, is afhankelijk van veel factoren. In een 10-jaar durende studie zijn onderzoekers nagegaan of ook voeding een invloed heeft op de achteruitgang van de longfunctie. Aan de studie namen 680 volwassenen uit 3 Europese landen deel. Allen hadden ze een goede longfunctie. Bij aanvang van de studie werden gegevens verzameld over hun leefstijl en voedingsgewoonten. De longfunctie werd bij de start en na 10 jaar gemeten. Door deze gegevens statistisch te verwerken, konden de onderzoekers nagaan of er een verband bestaat tussen beide.

De onderzoekers besluiten dat bij de deelnemers met de hoogste inname van fruit (vooral appelen), tomaten en kruidenthee de longfunctie het traagst achteruit gaat. Verdere analyse leert dat deze effecten enkel waargenomen werden bij ex-rokers. Bij rokers en personen die nog nooit gerookt hadden, was er geen verband tussen voeding en longfunctie.

Bron

(1) Garcia-Larsen V, Potts JF, Omenaas E, et al. Dietary antioxidants and 10-year lung function decline in adults from the ECRHS survey. Eur Respir J 2017; 50: 1602286

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Fruit, tomaten en kruidenthee zijn rijk aan antioxidanten. Deze antioxidanten zouden dankzij hun ontstekingswerende eigenschappen een positief effect hebben op de longfunctie. In hun studie zijn de onderzoekers ook nagegaan of er een verband is tussen specifieke vitaminen met een antioxidatieve werking (retinol, beta-caroteen, vitamine C, D en E) en de longfunctie. Ze konden geen verband vaststellen.

Ook eerdere onderzoeken tonen tegenstrijdige resultaten. Verschillende opvolgonderzoeken, waarbij een grote groep mensen gedurende een langere periode gevolgd werden, tonen aan dat een hoge inname van groenten en fruit gepaard gaat met een  betere longfunctie. Gaat men kijken op niveau van individuele antioxidanten, zoals vb. vitamine E, dan zijn de resultaten minder eenduidig: sommige studies wijzen op een positief effect, terwijl andere geen verband kunnen aantonen (2, 3, 4). Ook klinische studies, waarbij gebruikt gemaakt wordt van supplementen met antioxidanten, geven geen duidelijk antwoord. Supplementen van beta-caroteen verhogen mogelijk zelfs de kans op longkanker (5). Het heeft dan ook geen zin om supplementen met antioxidanten te nemen om je longfunctie te verbeteren.

Voldoende groenten en fruit eten kan natuurlijk geen kwaad. Focussen op appelen en tomaten is niet nodig. De onderzoekers hebben enkel het verband bekeken met een kleine selectie groenten en fruit. Wat het effect is van pakweg een kiwi, werd niet bekeken.

Conclusie

Mogelijk hebben groenten en fruit, rijk aan antioxidanten, een positief effect op de longfunctie. In welke mate en bij wie deze effecten belangrijk zijn, moet verder onderzocht worden.


Referenties

(2) Bentley AR, Kritchevsky SB, Harris TB, et al. Dietary antioxidants and forced expiratory volume in 1 s decline: the Health, Aging and Body Composition study. Eur Respir J 2012; 39: 979–984.
(3) Hanson C, Lyden E, Furtado J, et al. Serum tocopherol levels and vitamin E intake are associated with lung function in the normative aging study. Clin Nutr 2016; 35: 169–174.
(4) Cassano PA, Guertin KA, Kristal AR, et al. A randomized controlled trial of vitamin E and selenium on rate of decline in lung function. Respir Res 2015; 16: 35.
(5) http://lpi.oregonstate.edu/mic/dietary-factors/phytochemicals/carotenoids


klokje bij datum van publicatie verschenen op 08/01/2018 | Cebam | geschreven door Nina Van Den Broecke, lector Voedings- en Dieetkunde

Nieuwsbrief

Vul je emailadres in om onze nieuwsbrief te ontvangen.

icoontje van envelop bij invulvelden voor nieuwsbrief