Marleen Finoulst Verschenen op 20/07/2020

Bewering

Menstrueren is niet bepaald een pretje en al helemaal niet als je ook nog eens last hebt van hevige pijn of andere irritante kwaaltjes. Volgens nieuw onderzoek zou regelmatig bewegen de last wel drastisch verminderen.

Factcheck

Een groot overzichtsonderzoek bevestigt dat regelmatig sporten, minstens 3 keer per week gedurende 45 tot 60 minuten, een duidelijk gunstige impact heeft op de menstruatiepijn bij jonge vrouwen. Je hoeft daarom niet te sporten tijdens de menstruatiedagen. Het gaat erom een sportieve levensstijl na te streven.

Lees verder »

Waar komt dit nieuws vandaan?

Wetenschappers zochten alle studies over de impact van bewegen op menstruatiepijn bij elkaar. Ze brachten 10 degelijke studies, waarin 754 jonge vrouwen betrokken waren, samen in een overzichtsstudie (1). 9 van de 10 studies vergeleken de effecten van regelmatig bewegen op de menstruatiepijn met niet bewegen. 1 studie vergeleek bewegen met het nemen van ontstekingsremmers.

De vrouwen waren allemaal jonger dan 25 jaar en beoefenden allerhande sporten, van yoga tot zumba. Wie minstens 3 keer per week gedurende 45 tot 60 minuten sportte, had beduidend minder menstruatiepijn vergeleken met de leeftijdsgenoten die niet sportten. Wanneer je de pijn uitdrukt op een schaal van 0 tot 100, met 100 als de ergste pijn en 0 als pijnvrij, dan evalueerden de sportende vrouwen hun pijn gemiddeld 25 punten lager dan de niet-sportende groep. Daarbij was het niet noodzakelijk om intensief te sporten en ook niet om te sporten tijdens de menstruatiedagen.

De pijnvermindering door sport was vergelijkbaar met het effect van een ontstekingsremmer, maar dan zonder de nadelen en neveneffecten van medicatie. De auteurs van het onderzoek concluderen dat regelmatig sporten, ook met een lichte intensiteit, een gunstige invloed heeft op de menstruatiepijn bij jonge vrouwen.

Bron

(1) Exercise for dysmenorrhoea; Cochrane Systematic Review - Intervention Version published: 20 September 2019

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Naar schatting 9 op de 10 jonge vrouwen kampen in min of meerdere mate met menstruatieklachten. 1 op de 10 heeft er heel veel last van. Menstruatiepijn is een belangrijke oorzaak van afwezing zijn op school, tijdens de sportlessen of op het werk. Er bestaat geen doeltreffende behandeling. Gewone pijnstillers of ontstekingsremmers brengen wel verbetering. Vrouwen die de pil nemen, hebben doorgaans minder last.

Er wordt al langer gezegd dat bewegen heilzaam is tegen pijn. Diverse kleinschalige studies bevestigen dit. Deze overzichtsstudie van de wetenschappelijk hoog aangeschreven Cochranegroep selecteerde de beste studies over dit onderwerp. Op de resultaten van de studies voerden ze een analyse uit (meta-analyse). Die bevestigt dat een sportieve levensstijl een gunstige invloed heeft op de menstruatiepijn. Of dit ook opgaat voor vrouwen ouder dan 25 jaar, kan dit onderzoek niet bevestigen omdat de studies enkel jonge vrouwen onderzochten.

Conclusie

Een groot overzichtsonderzoek bevestigt dat regelmatig sporten, minstens 3 keer per week gedurende 45 tot 60 minuten, een duidelijk gunstige impact heeft op de menstruatiepijn bij jonge vrouwen. Je hoeft daarom niet te sporten tijdens de menstruatiedagen. Het gaat erom een sportieve levensstijl na te streven.

Referenties

https://www.evidentlycochrane.net/exercise-for-period-pain/

Vond je dit artikel nuttig?

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief