Patrick Mullie Verschenen op 19/11/2018

In het nieuws

Diëten betekent voor velen minder eten en meer bewegen om de opgenomen calo­rieën weer te verbranden. Op vrijwel elk product in de winkel staat het aantal calorieën vermeld, zodat je kan berekenen hoeveel je er opneemt. De wijsheid van ‘elk pondje gaat door het mondje’ krijgt nu wetenschappelijke tegenwind van een nieuwe studie.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Amerikaanse onderzoekers gingen bij 164 volwassenen met overgewicht de invloed na van het koolhydraatgehalte in een voedingsplan op het energieverbruik van het lichaam (1). Drie verschillende voedingsplannen werden opgesteld voor 20 weken: een plan met 60% koolhydraten, een met 40% koolhydraten en een met 20% koolhydraten.

De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat het energieverbruik van het lichaam stijgt met dalende koolhydraatconcentraties in het voedingsplan. Met een laag koolhydraatgehalte in de voeding stijgt het dagelijke verbruik met 91 kcal in vergelijking met een matig koolhydraatgehalte, en met 209 kcal in vergelijking met een hoog koolhydraatgehalte. Hoe meer je lichaam verbruikt, hoe sneller je vermagert. Het effect zou te wijten zijn aan hormonen die, naargelang het koolhydraatgehalte van de voeding, het metabolisme beïnvloeden.

Bron

(1) Ebbeling CB, Feldman HA, Klein GL, Wong JMW, Bielak L, Steltz SK, Luoto PK, Wolfe RR, Wong WW, Ludwig DS. Effects of a low carbohydrate diet on energy expenditure during weight loss maintenance: randomized trial. BMJ. 2018 Nov 14;363:k4583.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Eerst en vooral vermeldt de studie niet dat calorieën tellen niet doet vermageren. Het doel van de studie was zelfs niet vermageren, maar het energieverbruik meten. Elke deelnemer kreeg een voedingsplan met 2.000 kcal. Aangezien het koolhydraatgehalte varieerde van 20% tot 60% en het eiwitgehalte constant bleef, varieerde het vetgehalte eveneens om aan die 2.000 kcal te komen. Was het effect dan te wijten aan koolhydraten en/of vetten?

In 2008 gingen onderzoekers reeds de invloed op het gewicht na van een koolhydraatrijk, -matig en -arm voedingsschema (2). Na zes maanden bedroeg het gewichtsverlies respectievelijk -4,5 kg, -4,5 kg en -6,5 kg. Na twee jaar was dit -2,9 kg, -4,4 kg en -4,7 kg: de deelnemers die een koolhydraatarm dieet volgden, kwamen met andere woorden weer het meest bij op langere termijn.
In nog een andere studie vergeleken onderzoekers het koolhydraatgehalte van voeding met de kans op overlijden: een koolhydraatarm dieet was gelinkt aan een 30% hogere kans om te sterven (3).

Volwaardige koolhydraten komen voor in donker brood, volle rijst, volle deegwaren en aardappelen. Minder gezonde koolhydraten vinden we in snoep, gebak en andere suikerrijke gerechten en voedingsmiddelen.

Conclusie

Koolhydraatarme voeding heeft commercieel gezien veel succes, gezien het snelle gewichtsverlies in het begin. Maar op lange termijn zijn de gezondheidsvoordelen onzeker.

Referenties

(2). Shai I, Schwarzfuchs D, Henkin Y, Shahar DR, Witkow S, Greenberg I, Golan R, Fraser D, Bolotin A, Vardi H, Tangi-Rozental O, Zuk-Ramot R, Sarusi B, Brickner D, Schwartz Z, Sheiner E, Marko R, Katorza E, Thiery J, Fiedler GM, Blüher M, Stumvoll M, Stampfer MJ; Dietary Intervention Randomized Controlled Trial (DIRECT) Group. Weight loss with a low-carbohydrate, Mediterranean, or low-fat diet. N Engl J Med. 2008 Jul 17;359(3):229-41.
(3). Noto H, Goto A, Tsujimoto T, Noda M. Low-carbohydrate diets and all-cause mortality: a systematic review and meta-analysis of observational studies. PLoS One. 2013;8(1):e55030.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief