Cebam Verschenen op 01/03/2018

In het nieuws

Vetarme en koolhydraatarme diëten hebben elk hun voorvechters, ervan overtuigd dat het respectievelijk vetten en koolhydraten zijn die ons dik maken. Onterecht, stellen Amerikaanse wetenschappers.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Onderzoekers van de Stanford Universiteit in de Verenigde Staten vonden 609 zwaarlijvige Amerikanen (body mass index tussen 28 en 40) bereid om deel te nemen aan een eenjarige studie, waarin ze wilden nagaan welk dieet het best werkt: een koolhydraatarm of een vetarm dieet (1).

De deelnemers werden willekeurig ingedeeld in een van beide dieetgroepen en volgden een jaar lang 22 groepssessies bij een diëtiste, die hen bleef motiveren om vol te houden. De diëten werden opgesteld door diëtisten: voor het vetarm dieet werd gestart met 20 gram vet per dag en voor het suikerarm dieet met 20 gram koolhydraten per dag, gedurende 8 weken. Nadien mochten de deelnemers respectievelijk het vet- en suikergehalte vermeerderen tot de laagst mogelijke hoeveelheid die ze zelf aankonden. Naast deze restricties werd iedereen aangemoedigd veel groenten en fruit te eten en zo min mogelijk geraffineerde producten (kant-en-klare dingen).

De deelnemers werden gewogen na 3, 6 en 12 maanden. Ook vulden ze vragenlijsten in over hun ervaringen met het dieet en andere leefgewoonten. Na één jaar bleken de deelnemers uit beide groepen gemiddeld ongeveer evenveel gewicht te hebben verloren, namelijk 5,3 kg versus 6 kg, want geen significant verschil is. Uit de enquêtes bleek dat beide groepen gemiddeld 500 tot 600 kcal per dag minder hadden gegeten, terwijl hierover geen instructies waren meegegeven. Beide diëten hadden zowel voor- als tegenstanders.

De onderzoekers besluiten dat het geen verschil maakt voor je gewicht of je nu koolhydraatarm of vetarm eet. In beide gevallen eet je minder calorieën per dag, en dat doet je vermageren.

Bron

(1) Christopher D. Gardner, John F. Trepanowski, Liana C. Del Gobbo et al. Effect of low-fat vs low-carbohydrate diet on 12-month weight loss in overweight adults and the association with genotype pattern or insulin secretion the DIETFITS randomized clinical trial.Journal of the American Medical Association. Published online February 21 2018

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Dit is een goed uitgevoerde studie die rekening hield met diverse beïnvloedende factoren, waaronder lichaamsbeweging. De studie toont aan dat het niet uitmaakt of je vet- of koolhydraatarm kiest, maar onderstreept wel dat je gezond moet eten en de kant-en-klare dingen best zoveel mogelijk aan de kant laat. Het zijn dus niet de vetten noch de koolhydraten die een impact hebben op het gewichtsverlies, maar wel het feit dat je in beide gevallen zo’n 500 calorieën per dag minder opneemt.

Eén klein verschil vond men in de bloedwaarden: bij wie een jaar lang weinig koolhydraten eet, verhoogt de goede cholesterol (HDL), en bij wie een jaar lang weinig vetten eet, vermindert de slechte cholesterol (LDL): twee gunstige evoluties.

Conclusie

Een koolhydraatarm of een vetarm dieet? Volgens deze goed uitgevoerde studie maakt het niet uit. In beide gevallen neem je minder calorieën per dag op, wat het succes van beide verklaart. Je valt evenveel af en beide zijn even moeilijk of makkelijk vol te houden. Kies dus het dieet waar je je het best bij voelt. Eet in beide gevallen voldoende groenten en fruit en mijd kant-en-klare, geraffineerde producten.

Referenties

https://www.nhs.uk/news/food-and-diet/low-carb-or-low-fat-diet-both-work-well/

Ook interessant

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief