Patrick Mullie Verschenen op 08/02/2021

In het nieuws

De Europese Commissie start met een kankerbestrijdingsplan. Dat legt niet alleen tabak verder aan banden, maar focust ook op alcohol. Een van de meest in het oog springende zaken is de vermelding van het aantal calorieën op de etiketten van bier, wijn en andere alcoholische dranken. Het doel is om de alcoholconsumptie te doen afnemen.

Factcheck

De Europese Commissie neemt maatregelen om kanker in Europa te bestrijden, wat een lovenswaardig initiatief is. Calorieën vermelden op verpakkingen van alcoholische dranken is echter niet de meest effectieve manier om de consumptie te verminderen. Het valt ook te betwijfelen of zware drinkers die een hoger risico lopen op kanker, aandacht zullen schenken aan het aantal calorieën.

Lees verder »

Waar komt dit nieuws vandaan?

Onderzoekers voerden een literatuurstudie uit om het verband tussen alcoholconsumptie en kanker na te gaan (1). Ze vonden 572 studies met 486.538 gevallen van kanker.

Het verband tussen veel alcohol drinken en kanker is dus duidelijk.

Bron

(1) Bagnardi V, Rota M, Botteri E, et al. Alcohol consumption and site-specific cancer risk: a comprehensive dose-response meta-analysis. Br J Cancer. 2015 Feb 3;112(3):580-93.

Hoe moet je dit nieuws interpreteren?

Dat de Europese Commissie maatregelen neemt om kanker in Europa op uniforme wijze te bestrijden, is een goede zaak. Elk jaar krijgen 3,5 miljoen Europeanen te horen dat ze kanker hebben, en sterven er 1,3 miljoen aan de gevreesde ziekte. Of de vermelding van het aantal calorieën op de verpakking van alcoholische dranken een invloed zal hebben op de consumptie, valt te betwijfelen:

  • Amerikaanse wetenschappers voerden een literatuurstudie uit (2), en vonden 31 studies.
    • De resultaten waren teleurstellend: calorieën vermelden bleek geen invloed te hebben op de consumptie.
  • Andere systemen hadden meer succes:
    • Labels zoals de NutriScore deden de keuze voor een gezond voedingsmiddel met 18% stijgen, en de calorieën daalden met 4% (3).
    • Op voedingsmiddelen vermelden hoeveel je moet bewegen om de calorieën van het voedingsmiddel te verwerken, bleek veel efficiënter te zijn (4). In een literatuurstudie van 15 studies werd een consumptiedaling vastgesteld van 80 calorieën bij de personen die op de verpakking konden lezen hoeveel ze moesten bewegen, in vergelijking met deelnemers in een controlegroep.

De Europese Commissie mag wat meer studiewerk verrichten alvorens maatregelen te verkondigen: calorieën vermelden op een verpakking heeft weinig impact op de consumptie, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de NutriScore. Dat is trouwens ook de reden waarom de voedingsindustrie liever calorieën op de verpakkingen heeft dan een NutriScore.

Het verband tussen veel alcohol drinken en kanker is zeer sterk. Dat geldt niet voor weinig alcohol drinken. Daarom is het twijfelachtig of personen die dagelijks veel alcohol drinken, ontvankelijk zullen zijn voor het aantal calorieën op de verpakking.

Conclusie

De Europese Commissie neemt maatregelen om kanker in Europa te bestrijden, wat een lovenswaardig initiatief is. Calorieën vermelden op verpakkingen van alcoholische dranken is echter niet de meest effectieve manier om de consumptie te verminderen. Het valt ook te betwijfelen of zware drinkers die een hoger risico lopen op kanker, aandacht zullen schenken aan het aantal calorieën.

Referenties
  • (2) Kiszko KM, Martinez OD, Abrams C, et al. The influence of calorie labeling on food orders and consumption: a review of the literature. J Community Health. 2014 Dec;39(6):1248-69.
  • (3) Cecchini M, Warin L. Impact of food labelling systems on food choices and eating behaviours: a systematic review and meta-analysis of randomized studies. Obes Rev. 2016 Mar;17(3):201-10.
  • (4) Daley AJ, McGee E, Bayliss S, et al. Effects of physical activity calorie equivalent food labelling to reduce food selection and consumption: systematic review and meta-analysis of randomised controlled studies. J Epidemiol Community Health. 2020 Mar;74(3):269-275.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief