Marleen Finoulst Verschenen op 22/08/2019

In het nieuws

Niet gedacht dat jouw zoete zonde nóg beter kon smaken? Think again. Volgens een nieuwe studie gepubliceerd in het tijdschrift Depression and Anxiety kan pure chocolade de kans op depressiesymptomen verminderen.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Onderzoekers analyseerden de impact van chocoladeconsumptie bij 13.326 volwassenen die deelnemen aan een langlopend Amerikaans onderzoek naar de impact van voeding op gezondheid (1). De deelnemers vulden 2 keer in wat ze gedurende 24 uur gegeten hadden, op 2 verschillende momenten. Ook vulden ze een vragenlijst in die peilt naar depressieve klachten.

Iets meer dan 1 op 10 (11,1%) deelnemers at alle dagen een stukje chocolade, en daarvan at een kleine minderheid pure chocolade (148 van 13.326 deelnemers). Chocolade-eters (zowel pure als andere) hadden gemiddeld een hoger inkomen, rookten minder en waren hoger opgeleid. Diegenen die dagelijks pure chocolade aten, kampten 70% minder vaak met depressieve symptomen dan diegenen die nooit chocolade aten. Hoe meer pure chocolade er gegeten werd, hoe groter het effect. Voor andere chocolade vonden de onderzoekers dit verband niet. Ze besluiten dat pure chocolade misschien kan bijdragen aan een positieve stemming.

Bron

(1) Jackson S, Smith L, Firth J et al. Is there a relationship between chocolate consumption and symptoms of depression? Depress Anxiety 2019;1-9

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Deze studie kan niet aantonen dat het hier gaat om een oorzakelijk verband. Het is best mogelijk dat mensen vooral chocolade eten als ze zich goed voelen. Anderzijds werden de positieve aspecten van chocolade al vaak in de verf gezet in andere studies.

De meest plausibele verklaring voor de verbeterde stemming is de aangename sensatie die je ervaart bij het eten van een stukje chocolade. Dat geldt evenzeer voor niet-pure chocolade. Het is een kwestie van smaak. Het verschil tussen niet-pure en pure chocolade in deze nieuwe studie is mogelijk een gevolg van de zeer kleine groep pure-chocolade-eters, wat de resultaten minder nauwkeurig maakt.

Ook het feit dat de consumptie gebaseerd is op wat mensen zich herinneren over de voorbije 24 uur, zorgt voor fouten. Wie bij de bevraging toevallig 2 dagen na elkaar een stukje gegeten had, eet daarom niet iedere dag chocolade. Wie het vergat te vermelden, zit dan weer in de groep niet-chocolade-eters.

Conclusie

Een Amerikaanse studie doet uitschijnen dat mensen die dagelijks pure chocolade eten minder vaak met depressieve symptomen kampen. Dit verband is daarom geen oorzakelijk verband. Mensen kunnen net zo goed vaker naar een stukje chocolade grijpen wanneer ze zich goed voelen.

Chocolade: met mate consumeren

Chocolade bevindt zich in de restgroep van de voedingsdriehoek. Producten uit die ‘rode bol’ eet je best met mate. Ze bevatten over het algemeen veel suiker, zout en/of vet en leveren weinig tot geen volwaardige voedingstoffen die bijdragen aan je gezondheid.

Overmatige consumptie van producten uit de restgroep kan leiden tot allerlei welvaartsziekten zoals diabetes, verschillende kankers en hart- en vaatziekten. Vandaag stillen we meer dan één derde van onze energiebehoefte met producten uit de restgroep. Dat is te veel.

Beschouw genotsmiddelen zoals chocolade dus als een extraatje. En wees creatief: gezonde tussendoortjes zoals fruitsla of een notenmix kunnen even lekker zijn!

Meer over de restgroep
Gerelateerde koppen
Vond je dit artikel nuttig?

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief