Patrick Mullie Verschenen op 05/02/2019

In het nieuws

E-sigaretten zijn twee keer zo efficiënt om te stoppen met roken als nicotinevervangende oplossingen zoals pleisters, pastilles en kauwgom. Dat blijkt uit een groot klinisch onderzoek in het Verenigd Koninkrijk.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Engelse onderzoekers voerden een studie uit bij bijna 900 deelnemers die wensten te stoppen met roken (1). De deelnemers werden willekeurig in twee groepen verdeeld: de ene groep kreeg nicotinehoudende e-sigaretten als hulpmiddel, de tweede groep kreeg nicotinevervangers in de vorm van kauwgom, mondspray of pleisters. Beide groepen werden de eerste vier weken ondersteund met gesprekken op het spreekuur. Na een half jaar en na een jaar werden de deelnemers opgebeld met de vraag of ze nog steeds niet rookten. Bij de gebruikers van e-sigaretten rookte 18% van de deelnemers niet opnieuw na een jaar, tegenover 10% in de groep die de andere methoden volgden. Ongeveer 80% van de deelnemers die na een jaar niet opnieuw rookten bleef e-sigaretten gebruiken, terwijl 9% nicotinevervangende middelen bleef gebruiken. In geen van beide groepen waren er ernstige nevenwerkingen.

De onderzoekers besluiten dat e-sigaretten met nicotine succesvoller zijn om te stoppen met roken dan andere nicotinevervangende middelen.

Bron

(1) Hajek P, Phillips-Waller A, Przulj D, Pesola F, Myers Smith K, Bisal N, Li J, Parrott S, Sasieni P, Dawkins L, Ross L, Goniewicz M, Wu Q, McRobbie HJ. A Randomized Trial of E-Cigarettes versus Nicotine-Replacement Therapy. N Engl J Med. 2019 Jan 30.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Dit onderzoek heeft een aantal beperkingen. Noch de deelnemers, noch de onderzoekers waren geblindeerd, m.a.w. iedereen wist duidelijk in welke groep hij of zij zat. Dit kan het gedrag van de deelnemers en/of onderzoekers beïnvloeden. Anderzijds kregen de deelnemers uit deze studie een intense en professionele begeleiding, die in werkelijkheid niet altijd aanwezig is. Het hoge slaagpercentage uit deze studie kun je dus niet zomaar extrapoleren naar de gewone wereld.

Deze studie toont wel duidelijk aan dat begeleiding bij het stoppen met roken belangrijk is om de motivatie te ondersteunen. Na vier weken intensieve begeleiding was 44% van de gebruikers van e-sigaretten en 30% van de gebruikers van nicotinevervangers nog steeds tabaksvrij.

Belangrijk is ook dat deelnemers met e-sigaretten hun therapie trouwer volgden en meer deelnamen aan de gesprekken, wat het resultaat kan beïnvloed hebben. In totaal werden 2.045 personen gecontacteerd om deel te nemen aan de studie, waarvan er 886 werden opgenomen en er na een jaar 698 overbleven. Dit betekent dat 188 personen vroegtijdig de studie opgaven.

Een laatste punt is dat het gebruik van de e-sigaretten werd vergeleken met alle nicotinevervangers, zonder een onderscheid te maken tussen kauwgom, mondspray of pleisters. De Stichting tegen Kanker, het Vlaams Instituut Gezond Leven en Tabakstop raden aan om voorzichtig om te gaan met e-sigaretten. E-sigaretten zijn minder schadelijk voor de gezondheid dan gewone sigaretten, omdat er geen verbrandingsproces plaatsvindt en ze dus o.a. geen teer bevatten. Maar doordat e-sigaretten eveneens nicotine bevatten, zijn ze eveneens verslavend. Bovendien zijn de langetermijneffecten van e-sigaretten niet bekend.

Conclusie

Volgens een nieuwe studie lukt stoppen met roken beter met nicotinehoudende e-sigaretten dan met andere nicotinevervangers. Na de rookstop echter blijven veel meer mensen de e-sigaretten gebruiken, terwijl anderen minder lang vasthouden aan de andere nicotinevervangers. 

Referenties

Stoppen met roken met behulp van een e-sigaret

Veel rokers die willen stoppen, experimenteren met een e-sigaret. Maar dit is geen erkend rookstopmedicijn. Nicotinevervangers (bijv. pleisters, spray, kauwgom, …) en rookstopmedicatie op voorschrift (bijv. champix) zijn dat wel.

Erkende rookstopmedicijnen blijven de eerste keuze. Omdat we weten dat ze werken als ze op de juiste manier gebruikt worden. Bovendien hebben ze een strenge erkenningsprocedure doorlopen.

Gebruik je toch liever een e-sigaret? Hierbij enkele tips:

  • Laat je begeleiden door een tabakoloog.
  • Stop volledig met roken.
  • Gebruik een goede e-sigaret met nicotine in combinatie met klassieke nicotinevervangers.
  • Als je eenmaal gestopt bent met roken, stop dan ook met de e-sigaret.
Lees meer over e-sigaretten
Gerelateerde richtlijnen
Gerelateerde koppen
Vond je dit artikel nuttig?

Ook interessant

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief