Nina Van Den Broecke Verschenen op 20/12/2018

In het nieuws

Door minder koolhydraten te eten zou je je energieverbruik een boost kunnen geven. Dit klinkt als muziek in de oren van de aanhangers van het koolhydraatarm dieet.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Onderzoekers uit de VS zijn het effect nagegaan van de concentratie koolhydraten in je voeding op je energiegebruik. Hiervoor hebben ze een klinische interventiestudie opgezet. Het eerste deel van de studie bestond uit een vermageringsperiode waarbij de deelnemers 12% van hun lichaamsgewicht moesten verliezen. 164 van de 234 deelnemers slaagden daarin. Zij konden deelnemen aan de tweede fase van de studie, waarbij het effect van koolhydraten op het energieverbruik werd gemeten. De deelnemers werden hiervoor willekeurig ingedeeld in 3 groepen. Het koolhydraatgehalte van het dieet bedroeg in de eerste groep 20%, in de tweede groep 40% en in de derde groep 60% van de totale hoeveelheid energie. De eiwitten leverden telkens 20% van de energie. Het vetgehalte bedroeg respectievelijk 60%, 40% en 20% van de hoeveelheid energie. Elke deelnemer kreeg precies voldoende energie om het lichaamsgewicht stabiel te houden: de deelnemers moesten zich dagelijks wegen, en als hun lichaamsgewicht daalde, moesten ze meer eten. Deze tweede testfase duurde 20 weken. Gedurende deze periode werd regelmatig het energieverbruik gemeten op basis van een gevalideerde methode en werden verschillende andere parameters bepaald, zoals de concentratie aan chreline. Dit is een hormoon dat het energieverbruik doet afnemen en de vetopslag bevordert.

Op basis van de statistische analyse stellen de onderzoekers dat je energieverbruik stijgt met 52 kcal/dag voor elke 10 energie % koolhydraten die je vervangt door vet. De groep met de laagste koolhydraatinname verbruikte per dag tot 278 kcal meer dan de groep met de hoogste koolhydraatinname. Zij konden dus meer eten om op gewicht te blijven. Volgens de onderzoekers is dit deels te wijten aan de lagere chrelineconcentraties bij de koolhydraatarme voeding (1).

Bron

(1) Ebbeling, C. B., Feldman, H. A., Klein, G. L., Wong, J. M., Bielak, L., Steltz, S. K., ... & Ludwig, D. S. (2018). Effects of a low carbohydrate diet on energy expenditure during weight loss maintenance: randomized trial. bmj, 363, k4583.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Extra energie verbruiken door minder koolhydraten (en meer vet) te eten: het klinkt te mooi om waar te zijn. Het is nochtans wat deze goed opgezette klinische studie aantoont. Volgens de onderzoekers zou dit kunnen leiden tot een gewichtsverlies van 10 kg op 3 jaar tijd voor een gemiddelde volwassen man met overgewicht. Dit zijn echter speculaties die niet bewezen zijn. Er is namelijk niet gekeken naar het effect van het koolhydraatgehalte op het gewicht. De hoeveelheid energie werd gedurende de 20 weken zo aangepast dat het gewicht op peil bleef. Om te garanderen dat dit ook ingenomen werd, werden alle maaltijden bereid voor de deelnemers. De vraag is welk effect er zou gemeten zijn als de deelnemers vrij hadden kunnen bepalen hoeveel ze aten. Of wanneer ze een energiebeperkt dieet moest volgen.

Eerdere studies, waaronder de goed uitgevoerde DIETFITS-studie, hebben in elk geval aangetoond dat de verhouding koolhydraten en vetten niet uitmaakt (2).

Conclusie

Het gehalte aan koolhydraten in je voeding lijkt een invloed te hebben op hoeveel energie je verbruikt. Welk effect dit kan hebben op je gewicht werd in deze studie niet onderzocht. We kunnen dus niet besluiten dat een koolhydraatarm dieet een positief effect heeft op je gewicht.

Referenties

(2) https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/welk-dieet-werkt-het-best-minder-koolhydraten-of-minder-vetten

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief