Patrick Mullie Verschenen op 03/07/2019

In het nieuws

Probeer jij elke dag met moeite 10.000 stappen te halen? Je bent niet de enige. Het idee bestaat dat die magische 10.000 stappen ons onder andere helpen vermageren, gezonder maken en ons risico op hart- en vaatziekten verlagen.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Amerikaanse onderzoekers gingen in een cohortstudie het verband na tussen het aantal stappen per dag en de sterfte (1). Gedurende zeven jaren werd bij 16.741 vrouwen het overlijden geregistreerd. Deze vrouwen droegen eveneens gedurende zeven dagen een versnellingsmeter, een elektronisch apparaat dat de fysieke activiteit registreert. Jaarlijks moesten deze vrouwen vragenlijsten invullen over eet- en leefgewoonten.

Bij vrouwen die gemiddeld 7.500 stappen per dag behaalden, lag de vroegtijdige sterfte 42% lager dan bij vrouwen die gemiddeld 2.700 stappen per dag aflegden. Opmerkelijk is dat het risico om te overlijden tijdens de opvolgperiode reeds verminderde bij gemiddeld 4.400 stappen per dag.

De onderzoekers besluiten dat ongeveer 4.400 stappen per dag al een gunstig effect opleveren. Voor een maximaal effect zijn 7.500 stappen per dag wenselijk. Deze studie plaatst daarom een vraagteken achter de norm van 10.000 stappen per dag.

Bron

(1) I-Min Lee, Eric J. Shiroma, Masamitsu Kamada, David R. Bassett, Charles E. Matthews, Julie E. Buring. Association of Step Volume and Intensity With All-Cause Mortality in Older Women. JAMA Internal Medicine, 2019; DOI: 10.1001/jamainternmed.2019.0899

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Dit onderzoek is waarnemend van aard, waardoor we enkel kunnen spreken van relaties tussen het aantal stappen en de sterfte, zonder een oorzakelijk verband te kunnen aantonen. We kunnen niet beweren dat de daling van de sterfte uitsluitend te wijten is aan het aantal stappen per dag. Anderzijds werd dit onderzoek uitgevoerd bij oudere vrouwen, en kunnen we dus ook geen conclusies trekken over jongere vrouwen en mannen.

De onderzoekers deden hun best om het aantal stappen zo correct mogelijk te meten: daar waar vroeger lange en tijdrovende vragenlijsten gebruikt werden, werd de fysieke activiteit nu elektronisch geregistreerd. Dit gebeurde echter slechts gedurende één week in een opvolgperiode van zeven jaar. Het is best mogelijk dat het aantal stappen per dag varieerde in de tijd.

Opmerkelijk is dat de deelnemers die het minst bewogen over het algemeen een hoger lichaamsgewicht hadden, meer rookten, vaker een hoge bloeddruk en hoog cholesterolgehalte hadden, meer hartziekten hadden en meer kankers. Dit zijn natuurlijk allemaal factoren die de sterfte eveneens kunnen beïnvloeden. Het valt dus niet uit te sluiten dat deze mensen minder bewogen juist omdat ze minder gezond waren. Omwille van deze beïnvloedende factoren kunnen we op basis van deze studie niet concluderen dat 10.000 stappen overbodig zijn.

Conclusie

Een Amerikaanse studie toont aan dat 4.400 stappen per dag al gezondheidsvoordelen opleveren, in vergelijking met slechts 2.700 stappen per dag. Het maximale voordeel werd bereikt rond 7.500 stappen per dag. In Vlaanderen wordt overigens al aan 65-plussers aanbevolen om 8.000 stappen te zetten. 

Elke stap telt voor je gezondheid!

Wil ook jij meer stappen, maar weet je niet goed hoe je hieraan kan beginnen? Lees dan deze handige tips op maat. Je kan gebruikmaken van een leuk online stappendagboek, of zelfs persoonlijke begeleiding krijgen van een professionele coach.

Lees meer
Gerelateerde koppen
Vond je dit artikel nuttig?

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief