Jane Smeulders Verschenen op 01/08/2019

In het nieuws

Veel mensen schaffen een FitBit of een andere activity tracker aan om meer te bewegen en gewicht te verliezen. Volgens een nieuw literatuuroverzicht werkt dit echter niet.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Een groep wetenschappers van de universiteit van Florida analyseerde zes verschillende onderzoeken waarin het effect van activity trackers op de gezondheid werd bestudeerd (1). Twee van deze studies onderzochten een mobiele app, vier andere de FitBit. In totaal waren er 1.600 proefpersonen betrokken in de studie. Meestal werd het gebruik van de activity trackers vergeleken met een andere vorm van training.

Slechts één kleinere studie toonde een groter gewichtsverlies aan bij personen met slaapapneu die een mobiele app gebruikten. Dit ging om een kleine gewichtsvermindering op een termijn van 4 weken. De andere 5 studies stelden geen verschil vast. In één grote studie verloor de groep zonder activity tracker zelfs beduidend meer gewicht dan de groep die wel een mobiele app gebruikte.

Bron
  • (1) Jo, A., Coronel, B. D., Coakes, C. E., & Mainous, A. G. (2019). Is there a benefit to patients using wearable devices such as Fitbit or Health Apps on Mobiles?: A systematic review. The American Journal of Medicine.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Deze studie is een ‘systematic review’, dat is een gestructureerde samenvatting van de literatuur over een bepaald onderwerp. Dit soort studies hebben meer impact dan individuele onderzoeken en zijn, als de verzamelde studies van goede kwaliteit zijn, van grote wetenschappelijke waarde.

Toch zijn er enkele minpunten aan deze overzichtsstudie:

  • Er werd slechts een beperkt aantal onderzoeken geanalyseerd. Omdat activity trackers relatief nieuw zijn op de markt, is er immers weinig onderzoek verricht naar de effecten ervan op lange termijn.
  • Er werden verschillende soorten activity trackers bestudeerd, waardoor het moeilijk is om een uniforme conclusie te trekken.

Er blijkt een grote kloof te zitten tussen het meten van gezondheidsinformatie en het veranderen van gedrag. Hoewel deze technologische snufjes in populariteit blijven stijgen, lijken ze er niet in te slagen om die kloof te overbruggen:

  • Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de personen met een activity tracker deze na een tijdje niet meer gebruikt.
  • Uit een van de geanalyseerde studies blijkt dat mensen met een activity tracker effectief meer bewegen, maar dat dit verschil slechts enkele minuten per dag bedraagt. Dat is niet voldoende om een positief gezondheidseffect te bereiken.

Conclusie

Activity trackers zoals FitBits zijn leuke technologische snufjes waarmee mensen een beter zicht krijgen op hun activiteitsniveau. Ze zorgen over het algemeen echter niet voor gewichtsverlies. Wie wil vermageren, heeft meer baat bij een verandering van levensstijl.

Referenties


Ook interessant

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief